Úgy tűnhet, a szociális távolságtartás és a karantén idején csak félig-meddig, kompromisszumokkal működhet egy vállalkozás, de ez nem így van: ha jól csináljuk, nem csak hatékonyak maradhatunk, de új (üzleti) lehetőségek is nyílnak. Ez azonban azon múlik, hogy a cégvezető milyen gyorsan és hogyan reagál; mennyire képes változni és változtatni.
Minden vezető (legyen az team manager, középvezető, vezérigazgató) elmondta a válság elején: csak együtt, összefogva tudjuk végigcsinálni. Közhelynek tűnhet, de ezt most komolyan kell vennünk, szó szerint értelmeznünk: mindenkinek új, mindenkinek nehéz, ezért tényleg össze kell zárnunk.
Ezt az időt arra kell kihasználni, hogy kitaláljuk, hogy működünk majd a járvány utáni, megváltozott világban. Azt szokták mondani, senki sem tudja, milyen lesz ez az új világ; a jó vezető azonban azt mondja, dehogynem tudjuk, hiszen rajtunk múlik. Az új világ olyan lesz, amilyet mi, például most, akár a karanténból együtt dolgozva felépítünk. Ebben a munkában kulcsszerepet kap a vezető, aki nemcsak gyorsan lép, és új stratégiákban gondolkodik, de hisz is azokban. A vezető nem a problémát látja, hanem a feladatot - és pontosan tudja, kollégái nélkül nem jutna messzire.
Talán nem kell hangsúlyoznom, mennyire fontos most a megfelelő kommunikáció. Szükség van a napindító és záró mini-megbeszélésekre, látnunk kell, hova tartunk és mit sikerült elérnünk; szükség van a közös, online ebédekre is, ahol nem esik szó munkáról; és szükség van a négyszemközti telefonhívásokra is, hogy az is segítséget kapjon, aki nehezebben éli meg a krízist.
Minden vezetőnek szem előtt kell tartania, jelen helyzetben nem csak egy feladatokat delegáló felettes, hanem egy partner, akinek rendelkezésre kell állnia, hogy bárki bármikor bizalommal fordulhasson hozzá.